Koniec roku 2023 skłania nas do kilku refleksji. Przede wszystkim przekroczyliśmy już 140 upadłości konsumenckich ogłoszonych przez Wydziały Upadłościowe Sądów w Polsce. To ogromny kapitał doświadczeń. Dziękujemy wszystkim osobom, które nam zaufały. Dobra współpraca pomiędzy doradcą a dłużnikiem prowadzi zwykle do szczęśliwego zakończenia procesu upadłościowego. Jednocześnie, w tym okresie podsumowań, chciałbym zwrócić Państwa uwagę na kilka istotnych kwestii.
Po pierwsze – samo napisanie wniosku o upadłość konsumencką i jego złożenie w Sądzie niczego nie gwarantuje. W trakcie rozpatrywania wniosku Sąd może zadać pytania, zażądać wyjaśnień, uzupełnienia tzw. braków formalnych wniosku. Jeśli nasze odpowiedzi trafią do Sądu po terminie lub będą nieprzekonujące, oddalenie wniosku o upadłość stanie się więcej niż prawdopodobne. Ale załóżmy, że wszystko przebiegło prawidłowo i Sąd ogłasza upadłość. Dopiero od tej chwili nabywacie Państwo prawną ochronę przed wierzycielami czy komornikami, z którymi od tego momentu zacznie rozmawiać wyznaczony przez Sąd w Państwa sprawie Syndyk. Nie wcześniej. Nie pozbędziecie się Państwo telefonów od windykatorów przed ogłoszeniem przez Sąd upadłości.
Kolejna niezwykle istotna kwestia dotyczy etapu drugiego – już po ogłoszeniu upadłości. Z naszego wieloletniego doświadczenia wynika, że ten etap, gdzie konieczna jest ścisła współpraca z Syndykiem, jest co najmniej tak ważny jak etap pierwszy, zakończony ogłoszeniem przez Sąd upadłości. Dopiero Syndyk, przeprowadzając z Państwem wywiad, weryfikując złożony wniosek, analizując Państwa odpowiedzi na około 20-50 pytań, które zada w wysłanym do Państwa kwestionariuszu, zaproponuje warunki rozliczenia upadłości, czyli najważniejszy dokument w procesie upadłościowym. Jest to propozycja planu spłaty wraz z częściowym lub całkowitym umorzeniem Państwa zobowiązań, pisząc w dużym skrócie. Ważne, aby wypracować ten plan z Syndykiem najlepiej, jak można, przedstawiając obiektywne i merytoryczne argumenty. Ponieważ z tym planem spłaty, po zatwierdzeniu przez Sąd, rozpoczniecie Państwo ostatni trzeci etap, czyli rozliczenie upadłości konsumenckiej. To z tego planu będzie wynikało, czy będziecie Państwo spłacać miesięczne raty przez 12, czy też maksymalnie 84 miesiące i w jakiej kwocie, czy to będzie sto złotych, czy kilka tysięcy złotych.
Codziennie odbieram telefony od tych z Państwa, którzy już uzyskali wcześniej upadłość korzystając z pomocy innych osób, że są duże problemy przy współpracy z Syndykiem. Warto zatroszczyć się o to wcześniej, wybierając pomoc kompleksową doradcy na każdym z tych 3 etapów, nie tylko w zakresie napisania wniosku.
Wszystkiego dobrego w Nowym Roku, przede wszystkim szybkiego wyjścia z długów!
Tomasz Wójtowicz
Ewelina Zając